کسانی هستند که اعتقاد دارند یک سرقت عالی به تدارکات آن بستگی دارد.بعضی ها هم میگویند همه اش به زمان بندی عالی بستگی دارد… که بتوانی بهترین موقع برای سرقت را تشخیص دهی. حتی بعضی ها میگویند قابلیت ترک محل سرقت بدون دیده شدن و سر نخ… مانند یک روح بودن سرقت شما را بی نقص میکند. برای من، ساده است… این راه زندگی من است.
اگر از گیمر های حرفه ای بپرسید بزرگ ترین بازی مخفی کاری تاریخ چیست، در صد بالائی از آنها بدون شک از Thief یاد میکنند. عنوانی که انقلابی بزرگ در بازی های مخفی کاری به وجود آورد. حتی میتوان قسمت اول آن را اولین بازی مخفی کاری طبیعی نام برد. تاثیری که این بازی روی عناوینی مثل Splinter Cell و Hitman گذاشت غیر قابل انکار است. سه قسمت نخست از این بازی در خلال سال های 1998 تا 2004 منتشر شدند. همه منتظر عنوانی جدید از این سری بودند، اما تا سال 2013 خبری از Thief 4 نشد! تا این که چندی پیش ناشر این سری یعنی Square Enix ریبوتی از سری با نام Thief را معرفی کرد .قرار است این بازی در سال 2014 منتشر شود. بدون شک دیدار دوباره طرفداران با این سری بعد از 10 سال، خوشایند خواهد بود.
میراث گرت
Thief :The Dark Project
اولین قسمت از بازی دزد، که در سال 98 توسط Looking Glass ساخته و توسط Eidos Interactive به طور انحصاری برای Pc عرضه شد. بازی در شهری با فضای استیم پانک به نام شهر (the City) صورت میگرفت. این بازی اولین بازی بود که مخفی کاری وابسته به نور وصدا را به عنوان اصلی ترین عنصر خود معرفی کرد و نمای دوربین بازی اول شخص بود. تاثیر این بازی بر روی عناوینی چون Hitman و Splinter Cell کاملا ملموس است.این بازی میانگین نمرات 92 را دریافت کرد.
Thief: The Metal Age
دومین قسمت از این سری که در سال 2000 توسط تیم اصلی ساخته شد.گیم پلی بازی تفاوتی با قسمت اول نداشت ولی از داستان جدیدی بهره میبرد.درجه سختی بازی کمی افزایش یافته بود؛ به طوری که تنها راه اتمام بعضی مراحل مخفی کاری خالص بود.این بازی به موفقیت عنوان اول نرسید، هر چند که از گیم پلی بهتر و روان تری بهره میبرد… میانگین نمره آن 87 میباشد.
Thief: Deadly Shadows
سومین قسمت از سری که در سال 2004 توسط استدیو خوشنام Ion Storm ساخته شد.دیگر تغییر بزرگ در این بازی انتشارش روی کنسول Xbox بود. تغییراتی هم در گیم پلی بازی ایجاد شده بود؛از جمله اینکه دید سوم شخص به بازی اضافه شده بود.همچنین میتوانستید میان ماموریت هایتان به صورت دلخواه از مردم دزدی کنید… بازی از داستان بسیار وحشتناکی بهره میبرد که در مورد جادوگر پیری بود که دختر بچه ها را می کشت و پوست انها را میپوشید. همچنین ترسناک ترین مرحله در تاریخ بازی های رایانه ای از این بازی انتخاب شده که در پرورشگاه کودکان بی سر پرست صورت میگرفت. این قسمت نقد های مثبت تری را روی رایانه های شخصی در یافت کرد و نمره اش به 85 رسید.
حال استدویو Eidos Montreal که برای ساخت ریبوت دو عنوان Deus Ex و Thief تاسیس شد، با ریبوت سری Thief بازگشته تا به همه ثابت کند که گرت (Garrett) هنوز هم نفس میکشد.
Thief
Eidos Montreal
SQUARE-ENIX
Action Adventure/Stealth
Pc,X360,Ps3,Ps4,Xone
شهر فرنگ
داستان بازی همانند قسمت های قبلی در مورد دزدی به نام گرت (Garrett) می باشد که در کارش بسیار خبره است و کسی توانایی پنهان کردن دارائی هایش را از او را ندارد. داستان در مورد شهری به نام شهر (The City) است که توسط گروهی با نام بارُن (The Baron) کنترل میشود. اما مردم و رعایا از قوانین بارن خسته شده اند و تصمیم میگیرند علیه آنها شورش کنند. گرت هم که از اوضاع خبردار میشود تصمیم میگیرد تا فرصت را غنیمت بشمارد و در حالی که تمامی ذهن ها مشغول اوضاع امنیتی شهر هستند، از آب گل آلود ماهی بگیرد و به شغل شریفش یعنی دزدی بپردازد.
بارگشت سایه
گیم پلی بازی نسبت به گذشته تغییراتی داشته، اما همچنان به آن وفادار است؛ هنوز هم اصلی ترین راه برای به پایان رساندن بازی مخفی کاری است. بازی در حالت دید اول شخص صورت میگیرد و شهر نمایی استیم پانک (Steam Punk) دارد. این دو ویژگی خیلی هارا یاد بازی موفقی که پارسال منتشر شد و Dishonored نام داشت میاندازد؛ تعجبی هم ندارد چون طراح اصلی هر دو بازی Harvey Smith است.
همانطور که گفته شد، برخلاف Dishonored این بازی تمرکز بیشتری روی مخفی کاری دارد؛ سلاح اصلی گرت یک کمان است.اگرچه او یک باتوم فلزی برای بی هوش کردن دشمنان هم دارد اما هرگز نمیتوانید با استفاده از آن چند نفر را پشت سر هم از پای در اورید. پس باید ابتکار عمل به خرج دهید و از کمان گرت و تیر های متنوعش استفاده کنید.
همچنین در بازی حالت جدیدی اضافه شده که در عناوین قبلی نبود؛ حالتی به نام تمرکز (Focus) که کاری مشابه Goggles Vision در سری Splinter Cell را انجام میدهد؛ با استفاده از آن میتوانید دشمنان را از پشت دیوار ببینید و اشیا مهم در فضا را تشخیص دهید. همچنین با استفاده از آن سرعت عمل گرت نیز افزایش می یابد.اما حالت تمرکز به طور خودکار شارژ نمیشود. برای بازیابی حالت تمرکز، از چیزهایی که در محیط پیدا می کنید، مصرف کنید!
سازندگان برای اینکه حس مخفی کاری در بازی گیرا باشد، کارهای زیادی را انجام داده اند؛ یکی از آنها دستان گرت است که در بازی به صورت پویا حرکت میکند و در نمای دوربین قرار دارد. با نزدیک شدن به دیوار یا پناه گاه ها گرت با دستانش دیوار را لمس می کند. برای باز شدن در و پنجره ها هم انیمیشن های مجزایی طراحی شده است. کار دیگری که سازندگان برای ساخت اتمسفری گیرا انجام داده اند، HUD بازی است که بسیار کار امد است؛ در پایین و سمت راست تصویر تعداد و نوع تیر داخل کمان را میتوانید چک کنید و سمت چپ تصویر میزان تمرکز، میزان خون و یک الماس را مشاهده میکنید که سازندگان نام انرا Light Gem گذاشته اند؛ زمانی که در سایه باشید الماس خاموش، و زمانی که در نور و قابل رویت باشید، این الماس روشن خواهد بود.
در پایان باید گفت که Thief جدید، پس از سال ها باز گشته تا ژانر مخفی کاری را که در طول این سال ها با بازی هایی نظیر Splinter Cell و Hitman به اکشن گراییده، متحول سازد و دوباره لذت مخفی کاری خالص را به طرفداران این ژانر هدیه دهد. این بازی در تاریخ 25 فوریه سال آینده میلادی، (مصادف با 6 اسفند امسال) منتشر خواهد شد.